Az általános iskolai program alapjai
A Bilingual Program egyik alappillére minden szinten a kétnyelvű családmodell: az egy személy- egy nyelv párban tanítási modellje. A megközelítés egyszerű: a magyar anyanyelvű tanár csak magyarul beszél, a Bilingual Program tanára pedig csak angolul, így maximalizálva az idegen nyelvi környezet megteremtését és az abból fakadó nyelvtanulási lehetőségeket.
A Bilingual Program másik alappillére az angol nyelvórák, civilizáció órák és tutorial foglalkozások (kiscsoportos foglalkozások), amelyek kizárólag angol nyelven zajlanak. Végül pedig a diákok a tanórákon kívül is kapcsolatba kerülnek angol anyanyelvű tanáraikkal, például a tanórák közti szünetekben, tanórán kívüli iskolai eseményeken, illetve táborokban, hogy csak néhány alkalmat említsünk.
Természetesen, az általános iskola megkezdése sokkal több struktúrát vezet be a gyerekek életébe, bővítve az angol nyelv elsajátításának módjait. Az első osztályban kezdődik a szókincselemek célzott és tartós tanulása, az angol nyelvű olvasás és írás pedig a második osztály elején indul (lehetővé téve a diákok számára a zökkenőmentes átmenetet a magyar nyelvű olvasás és írás elsajátításában az első osztályban). A harmadik osztálytól kezdődően pedig az angol nyelvtani szerkezetek egyre explicitebb módon kerülnek bevezetésre.
Azonban az általunk alkalmazott módszertan – amivel célt érünk – lényegében változatlan marad az egész programunk során. Az általunk ‘aktív osztályteremnek’ nevezett technikákat alkalmazzuk: olyan tanuló- és kommunikáció- központú tanítási és tanulási környezetet hozunk létre, ahol a diákok gondolkodnak, beszélnek és cselekszenek. Ezt az általános megközelítést ötvözzük a CLIL (tartalmi és nyelvi integráció a nyelvoktatásban) logikájával és módszertanával, hogy összekapcsoljuk a nyelvet és a tartalmat, amikor magyar anyanyelvű pedagógusokkal együtt tanítunk; emellett minden tantárgy során a problémamegoldó gondolkodás elvei alapján fejlesztjük diákjaink gondolkodási készségeit, így biztosítva számukra azokat az eszközöket, melyekkel bármilyen iskolai vagy munkahelyi környezetben sikeresen megállják helyüket.
Hogyan mérjük a sikerességünket?
Milyen jól teljesítenek a diákok? Eleget tanulnak? Ezek kulcsfontosságú kérdések mindazok számára, akik részt vesznek a Bilingual Programunkban, vagy fontolgatják, hogy csatlakoznak hozzánk.
Cambridge English Qualifications – a legfontosabb külső mérce:
- Világszerte elismert vizsgák
- Speciális, az életkornak megfelelően kialakított vizsgák gyermekek és tizenévesek számára
- Az Oktatási Hivatal a magyar állami vizsgákkal egyenértékűként ismeri el
- Széleskörűen biztosított felkészülési anyagok mind a tanárok, mind a diákok számára
- A fejlett pontozási rendszernek köszönhetően könnyedén nyomon követhető gyermeke fejlődése
A megfelelő eszköz munkánk méréséhez
A Bilingual a Cambridge University English Language Assessment eszközeit használja, hogy külső mércét állítson tanulói teljesítményének értékeléséhez. A Cambridge English Language Assessment a világ egyik vezető angol nyelvvizsga szolgáltatója az angolt idegen nyelvként tanulók számára, amely alaposan kidolgozott vizsgákkal és felkészülési anyagokkal segíti a tanulók minden korosztályát.
Életkornak megfelelő vizsgaszintek
Tanulóinkat a második osztály végén kezdjük el tesztelni a Young Learners Exams tesztsoraival, amelyeket kifejezetten az ebbe a korosztályba tartozó gyermekek számára terveztek. Ezt követően, ötödik osztálytól kezdjük el a For Schools vizsgasorozatot, és végül az FCE For Schools B2 szintű nyelvvizsgával zárunk a nyolcadik osztály végén. Ez a B2-es, felső középfokú nyelvvizsgának felel meg.
Felkészülés a siker kulcsa
A nyelvi fejlesztés a Bilingual Program keretein belül minden tantárgy és minden óra szerves részeként zajlik. Mindemellett, az angol nyelv és irodalom órák a kiscsoportos tutorial foglalkozásokkal együtt biztosítják a legintenzívebb nyelvtanulási lehetőséget. Ezenkívül a heti öt angol nyelvóra egyikét a Cambridge vizsgafelkészítő anyagának szenteljük a későbbi sikeres vizsga érdekében.
A program fő elemei
Párban tanított tantárgyi órák
A kétnyelvű családmodell keretében szinte minden iskolai tantárgyat együtt tanítunk a magyar anyanyelvű párban tanító tanárainkkal. Itt érvényesül az egy személy – egy nyelv szabály, így a gyerekeknek sok lehetősége nyílik a nyelvi váltásra követve a két tanár közötti váltásokat. Mindeközben törekszünk arra, hogy a tanóra időbeosztása egyenlő legyen a két nyelv tekintetében.
Angol nyelv és irodalom órák
Más a helyzet az angolórákon, melyek kizárólag angol nyelven zajlanak.
Tutorial foglalkozások
Személyre szabott tanulás kis csoportokban
A tutorial-ok 30 perces délutáni, kis létszámú foglalkozások, amelyek általában angol nyelvi szintekre osztott csoportokban zajlanak. Ezek az alkalmak tökéletes lehetőséget nyújtanak a szövegértés fejlesztésére, valamint további kommunikációs gyakorlatokra és a tesztek ellenőrzésére. Mivel ezek a tanórák nyelvi szintek szerinti csoportokban zajlanak, a tananyagot úgy igyekszünk testre szabni, hogy miközben a kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanulóknak további lendületet kapnak, azokat is támogatni tudjuk, akiknek segítségre van szükségük.
Az angol anyanyelvű osztályfőnök
A tanulói közösséget összetartó szerepkör
Az általános iskola alsó tagozatán az angol anyanyelvű osztályfőnök tanítja az összes fő tantárgyat (angol, tutorial foglalkozás, matematika és természettudományok), valamint a többi tantárgy egy részét (esetenként az összeset). A Bilingual Program részéről így ő az osztály tanulmányi és közösségi vezetője. Az általános iskola felső tagozatán az angol anyanyelvű osztályfőnök ugyanezt a szerepet tölti be, azaz a legtöbb esetben ő tartja kézben az angol, az országismeret és a tutorial foglalkozásokat, és esetleg más tantárgyakat is, tantárgyi specializációtól függően.
Bilingual Olvasóprogram
Az olvasás az agynak és a léleknek is jót tesz
A program igen fontos összetevője a Bilingual Olvasóprogram, mely az első évfolyam során, késő tavasszal kezdődik. Ennek pontos indítási ideje a magyar tanítóval együttműködve kerül meghatározásra, abból a célból, hogy a gyermekek magyar anyanyelvi olvasási és írásbeli készségeinek kezdeti fejlődése zavartalan legyen. Így a program igazán a második évfolyam során indul el teljes mértékben, és ezután végigköveti a tanulók életét egészen az általános iskola végéig. Alsó tagozaton a gyerekek rövidebb, majd egyre hosszabb, témák szerint rendezett, életkoruknak megfelelő szövegeket olvasnak és dolgoznak fel (jelenleg: Kids A-Z app). Felső tagozaton pedig eredeti, angol nyelvű (nem rövidített!), a mai gyerekek érdeklődésének megfelelő könyveket olvasnak és dolgoznak fel az órákon. A tanáraink által javasolt, ifjúsági irodalmi listából sok esetben az osztály maga dönt a konkrét olvasnivaló mellett.
Hogyan lehet bekerülni a Bilingual Programba?
Hogyan működünk?
Nézze meg kis videóinkat, melyek betekintést nyújtanak a tanórákba és a foglalkozásokba.
Így működünk a gyakorlatban
Nézze meg kis videóinkat, melyek betekintést nyújtanak a tanórákba és a foglalkozásokba.
Év végi beszélgetések
Tutorial foglalkozások