Kedves Szülők!
Ahogy már bizonyára tudják, a hatodikos diákok ebben a félévben Roald Dahl Charlie and the Chocolate Factory (Charlie és a csokigyár) című regényét fogják olvasni a Bilingual Olvasóprogram keretében. A könyv az angol ifjúsági irodalomhoz tartozó irodalmi mű, melyet a gyermekek eredeti formában és teljes terjedelemben fognak olvasni. Ebben a tájékoztató levélben szeretnénk röviden bemutatni a regényt, külön hangsúlyt fektetve azokra a nyelvi előnyökre és kihívásokra, melyek a gyermekekre várnak a könyv olvasása során. Néhány hasznos tanáccsal is szeretnénk szolgálni, hogyan segíthetnek a szülők gyermeküknek az olvasásban.
Miért fontos a gyermekek számára, hogy angol nyelven olvassanak?
Bármilyen nyelven is olvasunk, az olvasás tágítja az elmét és segít abban, hogy a történetek és a valós élethelyzetek elevenen jelenjenek meg gondolatainkban, melynek során – ezzel párhuzamosan – a szövegértési képességek, a kritikus gondolkodás, és a komplex gondolkodásmód is fejlődik, mind általános értelemben, mind pedig az adott idegen nyelven. Továbbá kutatások bizonyítják, hogy olvasási készségeink nagyban hozzájárulnak a tudományos és szakmai területen elért későbbi sikereinkhez. Az olvasás segít a diákoknak egy szöveg mélyebb jelentéstartalmának felfogásában, illetve abban, hogy megértsék, mi áll a szereplők és az emberek döntéseinek hátterében. Az olvasás nagyban elősegíti az önállósodás folyamatát, növeli az önbizalmat, valamint pozitív hatással van az empátiaképesség és a koncentráció fejlődésére egyaránt. Végül pedig jelentős forrásként szolgál egy idegen nyelv megértéséhez és annak használatához, beleértve a nyelvtani szerkezeteket, lexikális ismereteket és az íráskészséget is. Az olvasás során a diákok nem csupán megtanulják az új szavakat, kifejezéseket, hanem autentikus szövegkörnyezetben találkoznak velük, ami sokat segít abban, hogy könnyebben megértsék a szerző által választott árnyalatnyi szóhasználati különbségeket. Ugyanez jellemző arra is, amikor a cselekményt és a karakterfejlődést igyekszünk megérteni a szerző által alkalmazott nyelvi szerkezeteken keresztül, más szóval így segít az olvasás a tanulóknak eligazodni a „nyelvi vadon” elemeinek változatos használatának világában. Összességében az olvasás, történjen az bármilyen nyelven, olyan készségeket fejleszt, amelyek elengedhetetlenek a diákok továbbtanulásához és a hétköznapi életében egyaránt.
Miért választottuk ezt a regényt?
Gyermeke már valószínűleg találkozott ezzel a népszerű szerzővel. Valójában Dahl annyira elengedhetetlen képviselője az angol nyelvű gyermekirodalomnak, és olyan régóta ír regényeket, hogy Olvasóprogramunk keretében egy másik regényét, a The BFG című könyvet is feldolgozzák diákjaink az 5. osztályban (bár az a regény nagy mértékben különbözik az Önök gyerekei által jelenleg feldolgozandó könyvtől). Dahl nagyon egyedi és szeszélyes stílusú, amely lehetővé teszi felnőttek és gyerekek számára is, hogy fantasztikus világokban merüljenek el. Ez a regény az egyik legnépszerűbb alkotása, és számos díjjal is kitüntették, elnyerte többek között a New England Round Table of Children’s Librarians Award díjat 1972-ben, a Surrey School Award díjat 1973-ban, a Read Aloud BILBY Award díjat 1999-ben, a Millennium Children’s Book Award díjat 2000-ben, valamint a Blue Peter Book Award díját 2000-ben. A regény a 35. helyen szerepel a BBC „A nemzet legkedveltebb regényeinek” listáján, valamint egyike a „Tanárok 100 legfontosabb gyermekeknek szóló könyveinek” egy 2015. évi közvélemény-kutatás alapján.
Miért érdemes elolvasni ezt a regényt?
A regény főszereplője, Charlie szegény családból származik, egymást leszámítva nincs sok mindenük. Charlie, négy másik gyerekkel együtt életre szóló lehetőséget kap. Ahogy a gyerekek egy varázslatos csokoládé-üzembe lépnek az excentrikus Willy Wonka vezetésével, rengeteg színes és izgalmas akadály és feladat tárul eléjük. Ez a regény tele van Willy Wonka gyárának hihetetlen leírásaival, mely lehetővé teszi a tanulók számára, hogy fantáziájukat is használhassák. Magát a főszereplőt is több perspektívából szemlélhetjük . A vita tárgya az, hogy vajon ő egy excentrikus, édességet szerető zseni, de az is lehet, hogy sötétebb hátsó szándék bújik meg mögötte. Ezeknek a kérdéseknek a megvitatása segít a tanulóknak kritikusabban gondolkodni a szereplőkről, és a regényekből származó bizonyítékokat felhasználni annak érdekében, hogy saját következtetéseiket levonhassák, és megvédjék személyes nézeteiket különböző helyzetekben – ami a való életben is rendkívül hasznos.
Milyen kihívások várnak a diákokra? / Hogyan segíthet a szülő?
Mivel Roald Dahl kreatív és fantasztikus helyeket és helyzeteket használ, hogy lebilincselje az olvasót, időnként nehéz lehet ezt a világot „látni”. Ehhez egy kis lassításra, esetlegesen egy-egy rész újraolvasására van szükség, hogy megérthessük, mi az, amit az író szeretne, hogy észrevegyünk. Ez a regény különös figyelmet fordít a szereplők tulajdonságaira. Egy-egy szereplő hibái hozzájárulnak az egyén bukásához. Ezek közül néhány csak apróság lehet, így Ön is segítheti vagy ösztönözheti gyermekét a figyelmes olvasásra, és minden szereplő helyes értelmezésére.
Amennyiben további kérdésük lenne, kérjük, jelezzék. Továbbá szeretnénk megköszönni, hogy segítenek abban, hogy gyermekük az elvárt ütemben haladjon otthon a könyv fejezetről fejezetre történő olvasásával. Végezetül reméljük, hogy gyermekük sokat tanul majd a regényből, illetve, ami talán a legfontosabb , élvezettel fogja olvasni azt.
Üdvözlettel: Anthony Laudadio, oktatási vezető – általános és középiskolák