Mi a célunk az Olvasóprogrammal?
Mindenekelőtt, a Bilingual Olvasóprogram célja, hogy megszerettesse diákjainkkal az olvasást és az angolul olvasást! Biztosak vagyunk abban, hogy az angol nyelven való olvasás rengeteg haszonnal jár a gyerekek számára, hiszen mind a tudásszintjüket, mind az angol nyelv iránti szeretetüket növeli, miközben számtalan más készség fejlesztését is elősegíti, a megértéstől, a kritikus gondolkodáson és az önfelfedezésen keresztül, a tudásig. Mindent egybevetve az a célunk, hogy segítsük a gyerekek képességfejlesztését, tanulási stratégiákat, kíváncsiságot és önállóságot biztosítsunk a számukra, melyek egész életükben elkísérhetik a gyerekeket, felfedezésekkel, egy kibővített látókörrel és örömmel kiegészítve azt.
Mit fognak olvasni a gyerekek 1-3. osztályban?
Az alsó tagozatos (1-4. osztályos) olvasmányokhoz hozzáférést vásároltunk egy kiváló olvasmányokat tartalmazó weboldalhoz, melynek neve: Reading A-Z (Olvasás A-tól Z-ig) (http://www.readinga-z.com). A tanárok temérdek, magas minőséget képviselő anyagból választhatnak, beleértve a tanároknak és a tanulóknak szóló anyagokat is. A szövegek ezen a weboldalon speciálisan megfogalmazott írások vagy klasszikusok átdolgozásai, a megfelelő szinteknek megfelelően adaptálva. Ez azt jelenti, hogy a tanárok az osztály vagy a Tutorial csoportok szükségleteihez pontosan tudják igazítani az olvasmányokat. Ennek következtében az, hogy a gyerekek mit olvasnak, a tanár megfigyelése szerint a gyerekek szükségleteinek megfelelően kerül kiválasztásra. Az olvasmányokat a gyerekek szükség szerint nyomtatott formában kapják meg, vagy a táblagép-applikációk segítségével fogják tudni használni azok feldolgozásakor az iskolában vagy otthon.
Mit fognak olvasni a gyerekek 4. osztályban?
Negyedik osztályban folytatjuk a másodikban elkezdett Reading A-Z alkalmazásban található olvasmányok olvasását, majd a második félévben egy angol nyelvű regényt fognak az elejétől a végéig elovasni negyedikeseink. Felső tagozatos és gimnazista társaikhoz hasonlóan, a gyerekek az eredeti könyvet kapják kézhez, hiszen úgy gondoljuk, hogy a negyedik osztály második felében gyermekeik már eljutnak arra a szintre, hogy teljes angol nyelvű könyveket olvassanak el, és dolgozzanak fel tanáraik útmutatásával.
Mit fognak olvasni a gyerekek a felső tagozaton?
5. osztálytól diákjaink két az angol-szász kultúrából érkező, eredeti angol nyelvű irodalmi művet olvasnak a tanév során, félévenként egyet. Ezek közül néhány klasszikus, néhány kortárs irodalmi mű, és a legtöbb díjnyertes mű.
Hogyan történik a könyvek kiválasztása a 4-12. osztályokban?
Tanáraink összeállítottak egy listát a különböző korosztályoknak és nyelvi szinteknek megfelelően, ezek a listák évfolyamonként három-négy könyvet tartalmaznak. Örömmel jelentjük be, hogy 2022-től ún. „könyvkóstolót” vezetünk be, melynek során a gyerekek megismerik a 3-4 ifjúsági irodalmi mű témáját angol anyanyelvű angoltanáruktól, és osztályonként megszavazhatják, melyiket szeretnék olvasni a következő félévben. Reményeink szerint a közös könyvválasztás jó hatással lesz a gyermekekre, így még lelkesebben mélyülnek el a történetekben, és nagyobb örömmel teljesítik majd hétről hétre az olvasandó fejezeteket.
Természetesen a választható könyvek listája változhat, új művek megjelenésével, vagy ha egy-egy könyv kedveltebbé válik a tanárok és a diákok körében, azonban az alábbi lista nagyszerűen reprezentálja a diákjainknak és tanárainknak ajánlott irodalmi alkotásokat az egyes évfolyamokban.
Természetesen a választható könyvek listája változhat, új művek megjelenésével, vagy ha egy-egy könyv kedveltebbé válik a tanárok és a diákok körében, azonban az alábbi lista nagyszerűen reprezentálja a diákjainknak és tanárainknak ajánlott irodalmi alkotásokat az egyes évfolyamokban.
4. osztály
Diary of a Wimpy Kid by Jeff Kinney, Because of Winn-Dixie by Kate DiCamillo, Sideways Stories of Wayside School by Louis Sachar, The Chocolate Touch by Patrick Skene Catling, Shredderman by Wendelin Van Draanen
5. osztály
The BFG by Roald Dahl, The One and Only Ivan by Katherine Applegate, El Deafo by Cece Bell, The Indian in the Cupboard by Lynne Reid Banks, Charlotte’s Web by E.B. White
6. osztály
Hello, Universe by Erin Entrada Kelly, Gregor the Overlander by Suzanne Collins, Maniac Magee by Jerry Spinelli, Charlie and the Chocolate Factory by Roald Dahl, Holes by Louis Sachar
7. osztály
Tuck Everlasting by Natalie Babbitt, Among the Hidden by Margaret Peterson Haddix, New Kid by Jerry Craft, Flipped by Wendelin Van Draanen, Out of My Mind by Sharon M. Draper, Crash by Jerry Spinelli, The City of Ember by Jeanne DuPrau, How to Eat Fried Worms by Thomas Rockwell
8. osztály
The Westing Game by Ellen Raskin, Uglies by Scott Westerfeld, Hatchet by Gary Paulsen, Freak the Mighty by Rodman Philbrick, Stargirl by Jerry Spinelli, Coraline by Neil Gaiman
9. osztály
The Bad Beginning by Daniel Handler, Ender’s Game by Orson Scott Card, Lord of the Flies by William Golding, Fever 1793 by Laurie Halse Anderson, The Witch of Blackbird Pond by Elizabeth George Speare
10. osztály
The Outsiders by S. E. Hinton, Hunger Games by Suzanne Collins, The Pearl by John Steinbeck, The Invisible Man by H. G. Wells, Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children by Ransom Riggs (Graphic novel), Flowers for Algernon by Daniel Keyes, Wonder by R. J. Palacio
11. osztály
To Kill a Mockingbird by Harper Lee, Monster by Walter Dean Myers, Animal Farm by George Orwell, March – Book One by John Lewis and Andrew Aydin, The Curious Incident of the Dog in the Night-Time by Mark Haddon, Great Expectations by Charles Dickens, The Road by Cormak McCarthy
12. osztály
The Benefits of Being An Octopus by Ann Braden, The Giver by Lois Lowry, The Great Gatsby by F. Scott Fitzgerald, Almost American Girl by Robin Ha
Ha esetleg aggódnának gyermekük angol nyelven történő olvasási szintje miatt, megnyugtatjuk Önöket, hogy a könyvek kiválasztása során figyelembe vesszük az osztályok életkorát, képességeit és lehetőségeit. Sőt, tanáraink az anyagot átdolgozzák az adott csoport szükségleteinek megfelelően.
Mikor és milyen gyakran fognak olvasni a gyerekek?
Fontos megjegyeznünk, hogy az Olvasóprogram a Bilingual Program keretein belül zajlik, tehát nem jelent további stresszt okozó tényezőt vagy ró további terhet a gyerekekre.
Természetesen azért kihívást jelentő feladat lesz, mint ahogy a Bilingual Program maga is vagy nagy általánosságban a környező világ, ám fő célunk, hogy diákjaink bármely kihívást lelkesedéssel fogadjanak.
A részletek a következők:
Alsó tagozaton a délutáni Tutorial órákon fogunk olvasni, az Irányított olvasás módszert alkalmazva, kifejezetten a kiscsoport szintjének megfelelően kiválasztott olvasmányt feldolgozva, hogy minden gyerek azt kapja, amire a leginkább szüksége van (azonban időt hagyva a gyakorlásra, dolgozatokra való készülésre). Tablet használat esetén lehetséges, hogy nem egy csoportra, hanem személyre szabottan történik egy-egy anyag kiválasztása a gyerekek angol szintje és érdeklődése alapján.
Természetesen negyedik osztályban (ahogy fent említésre került) a második félévben a gyermekek áttérnek egy eredeti irodalmi mű feldolgozására. Ebben az esetben elsősorban az angol órákon fogjuk folytatni az Olvasóprogramot, de néhány kiegészítő feladat a délutáni Tutorial foglalkozásokon is előfordul majd. Azonban a Tutorial foglalkozásokon a szükségletekhez mérten időt biztosítunk az órai anyag megerősítésére, illetve a dolgozatokra való készülésre is; az angol órákon pedig elegendő időt szánunk a tankönyvi munkára és a Cambridge vizsgafelkészítő anyagokra egyaránt. Az Olvasóprogram feldolgozásával járó érdemjegyek minden évfolyamon az angol tantárgyi értékelésbe számítanak, azok súlyozását a tanáraink határozzák meg.
5-12. osztályokban elsősorban az angol és az országismeret órákon fogunk olvasni, azonban néhány kiegészítő feladat a délutáni Tutorial foglalkozásokon is előfordul majd az 5. és 6. osztályban. Ugyanakkor a Tutorial foglalkozásokon a szükségletekhez mérten időt biztosítunk az órai anyag megerősítésére, illetve a dolgozatokra való készülésre is; az angol órákon pedig elegendő időt szánunk a tankönyvi munkára és a Cambridge vizsgafelkészítő anyagokra egyaránt. Az Olvasóprogram feldolgozásával járó érdemjegyek – iskolától és tanártól függően – 5.osztálytól felfelé beleszámíthatnak az angol és országismeret tantárgyak értékelésébe, azok súlyozását a tanáraink határozzák meg.
Milyen költséggel jár a Bilingual Olvasóprogram?
Az Olvasóprogram a tanulók számára ismét ingyenes, a Bilingual Nonprofit Kft vállalja az olvasmányok teljes költségét. Nem szedünk be előre letéti díjat, mivel a korábbi folyamatok lehetővé tették a szükséges könyvtár felállítását, és folyamatos működtetését.
Amennyiben a kiadott könyv nem érkezik vissza vagy nem alkalmas további osztálytermi használatra, kötelezően meg kell téríteni a könyv értékét, vagyis 5000 forint kerül kiszámlázásra.
Reméljük, a diákok élvezettel fedezik majd fel a könyvek által kitárulkozó új világokat, és büszkék lesznek arra, hogy eredeti angol nyelvű irodalmi műveket olvasnak, akár csak angol anyanyelvű társaik a világ minden táján!