Kedves Szülők!
Ahogy már bizonyára tudják, a hetedikes diákok ebben a félévben Natalie Babbitt Tuck Everlasting (Örök kaland) című regényét fogják olvasni a Bilingual Olvasóprogram keretében. A könyv az amerikai ifjúsági irodalomhoz tartozó irodalmi mű, melyet a gyermekek eredeti formában és teljes terjedelemben fognak olvasni. Ebben a tájékoztató levélben szeretnénk röviden bemutatni a regényt, külön hangsúlyt fektetve azokra a nyelvi előnyökre és kihívásokra, melyek a gyermekekre várnak a könyv olvasása során. Néhány hasznos tanáccsal is szeretnénk szolgálni, hogyan segíthetnek a szülők gyermeküknek az olvasásban.
Miért fontos a gyermekek számára, hogy angol nyelven olvassanak?
Bármilyen nyelven is olvasunk, az olvasás tágítja az elmét és segít abban, hogy a történetek és a valós élethelyzetek elevenen jelenjenek meg gondolatainkban, melynek során – ezzel párhuzamosan – a szövegértési képességek, a kritikus gondolkodás, és a komplex gondolkodásmód is fejlődik, mind általános értelemben, mind pedig az adott idegen nyelven. Továbbá kutatások bizonyítják, hogy olvasási készségeink nagyban hozzájárulnak a tudományos és szakmai területen elért későbbi sikereinkhez. Az olvasás segít a diákoknak egy szöveg mélyebb jelentéstartalmának felfogásában, illetve abban, hogy megértsék, mi áll a szereplők és az emberek döntéseinek hátterében. Az olvasás nagyban elősegíti az önállósodás folyamatát, növeli az önbizalmat, valamint pozitív hatással van az empátiaképesség és a koncentráció fejlődésére egyaránt. Végül pedig jelentős forrásként szolgál egy idegen nyelv megértéséhez és annak használatához, beleértve a nyelvtani szerkezeteket, lexikális ismereteket és az íráskészséget is. Az olvasás során a diákok nem csupán megtanulják az új szavakat, kifejezéseket, hanem autentikus szövegkörnyezetben találkoznak velük, ami sokat segít abban, hogy könnyebben megértsék a szerző által választott árnyalatnyi szóhasználati különbségeket. Ugyanez jellemző arra is, amikor a cselekményt és a karakterfejlődést igyekszünk megérteni a szerző által alkalmazott nyelvi szerkezeteken keresztül, más szóval így segít az olvasás a tanulóknak eligazodni a „nyelvi vadon” elemeinek változatos használatának világában. Összességében az olvasás, történjen az bármilyen nyelven, olyan készségeket fejleszt, amelyek elengedhetetlenek a diákok továbbtanulásában és hétköznapi életében egyaránt.
Miért választottuk ezt a regényt?
Natalie Babbitt sok éven át írt fiataloknak regényeket. Írásaiban úgy keverednek a hétköznapi események a fantázia apró csavaraival, hogy szinte hihetővé válnak a történetek. Babbitt metaforákkal és szimbólumokkal teletűzdelt írói stílusát az aprólékosság és árnyalt nyelvezet jellemzi. Ez a bizonyos romantikus történet, mely a felnőtté válásról szól, minden korosztály számára szórakoztató. A halhatatlanság varázslatos gondolatával és a felnőtté válásunk során meghozott nehéz döntésekkel szinte mindenki azonosulni tud, aki a regényt elolvassa. 1976-ban a könyv elnyerte a Christopher Díjat, valamint megkapta az Amerikai Könyvtárosok Egyesületének (American Library Association) kiemelkedő minősítését.
Miért érdemes elolvasni ezt a regényt?
A Tuck Everlasting egy fiatal lány, Winnie kalandjairól szól, aki egy napon összetalálkozik egy titokzatos családdal az álmos kisvárosban, ahol él. Mivel a fiatal Winnie családja meglehetősen zárkózott és hétköznapi, ég benne a kalandvágy, így csöppen bele a Tuck család életébe, akik ki is elégítik ezt a vágyát. Olyan nehéz helyzetekben találja magát, melyek abba az irányba terelik, hogy meghozza azt a döntést, mely az egész életét befolyásolja. A regényben előforduló szimbólumok és metaforák mélyebb tartalom megértésére sarkallják olvasóit. A történetek pedig olyan beszélgetéseket indíthatnak el, melyeknek középpontjában a nehéz döntések állnak, illetve azok saját és a környezetünk életére kiható következményei.
Milyen kihívások várnak a diákokra? / Hogyan segíthet a szülő?
A regény nyelvezete próbára teheti az olvasót, mivel Babbitt úgy használja a szavakat, mintha egy képet festene olvasói számára. A leírásai unalmasnak tűnhetnek, de szimbólumai egy sokkal gazdagabb, színesebb világba visznek bennünket. Előfordulhat, hogy a szerző mondanivalójának pontos megértése érdekében a diákoknak bizonyos részeket többször is el kell majd olvasniuk. Természetesen ezen dolgozni fogunk a diákokkal a tanórák keretein belül, ahol a diákok irányított feladatokat kapnak, de saját ötleteiket is felhasználhatják, illetve egyéb más segítséget is kapnak ehhez. A regénnyel kapcsolatos, otthon elvégzendő feladatok is irányítást igényelnek. Ezeknek a feladatoknak a folyamatos otthoni figyelemmel kísérése megkönnyíti a diákok tanórai beszélgetésben történő aktív részvételét.
Amennyiben további kérdésük lenne, kérjük, jelezzék. Továbbá szeretnénk megköszönni, hogy segítenek abban, hogy gyermekük az elvárt ütemben haladjon otthon a könyv fejezetről fejezetre történő olvasásával. Végezetül reméljük, hogy gyermekük sokat tanul majd a regényből, illetve, ami talán a legfontosabb , élvezettel fogja olvasni azt.
Üdvözlettel: Anthony Laudadio, oktatási vezető – általános és középiskolák