A Bilingual Program a 2021/2022. tanévben ünnepli elindulásának 20. évfordulóját. Ebből az alkalomból készítettük el évfordulós kisfilmünket, melyben a Programunkban tanuló diákok és tanárok mutatják be és mondják el azt, hogy milyen milyen ennek a kétnyelvű „családnak” tagjaként a Bilingual Programban tanulni.

Tanév végi beszélgetések

Minden tanév végén a Bilingual Program összes tanulója angol anyanyelvű osztályfőnökével egyéni tanév végi beszélgetésen vesz részt. Az alábbi videók két tanuló (az évek során készített), beszélgetéseiből tartalmaznak rövid részleteket. A felvételeken tisztán lehet követni, hogyan fejlődött és változott angol nyelvhasználatuk az évek során. Mindkét tanuló háromévesen kezdte óvodai programunkat; egyik család sem élt külföldön és egyik család sem kétnyelvű. Tehát, bár mindkét gyermek nagyon jó tanuló, sok tekintetben átlagos képviselői programunknak.

Párban tanítás

Az alábbi videók jó példák a párban tanítási módszerünkre: a Bilingual családi modellre. A lényeg a következő: (1) egy személy – egy nyelv; (2) a nyelvek folytonos váltakozása az óra során; és (3) közös tartalom, de fordítás nélkül.

A matematika órai részletben célzott összefoglaló órát láthatunk, olyan feladatokkal, melyeket a matematikai tartalom és nyelv gyakorlására terveztek. Láthatunk kétféle tanári tananyag-ismertetést valamint nyelv váltást miközben a tanulók tartják az angol beszédet az épp megfelelő nyelvi instrukciók alapján.

Ez a természetismeret óra részlet szintén programunk alapelveit demonstrálja, vagyis a tanuló központú, kommunikációra építő tanítást. A digitális eszközökkel és felületekkel való munka használata itt is bemutatja a nyelvi célok és támogató eszközök használatát.

Ez a 4. Osztályos matematika órát bemutató klip szintén egy kiváló példa a párbantanításra vagy más néven a kétnyelvű család modellezésére. Itt a tanárok új anyagot ismertetnek a párban tanításos módszerrel, tananyag ismétlés nélkül. A tanulók intellektuális és fizikális szinten is bevonódnak a feladatmegoldásba, mindemellett példát láthatunk csoportos feladat végzésre, nyelvi támogató eszközökre és egy alapvetően aktívan résztvevő osztályra.

Angol mint idegen nyelv tanítása

Azért választottuk ezt az EFL (angol mint idegen nyelv) videót, mert jól példázza a tanuló-központú tanítást az egynyelvű órákon, ahol a tanár célja, hogy minél több beszédre, gondolkodásra és élvezetes, aktív felfedezésre és tanulásra teremtsen lehetőséget.

Kiscsoportos foglalkozások

A Tutorial (kiscsoportos foglalkozás) ideális csoportkialakítás a tanulók készségeinek és tudásának megerősítésére és továbbfejlesztésére. Az első kisfilmben tipikus alsó tagozatos (jelen esetben első osztályos) 4 fős csoportot láthatunk, ahol a gyerekek matematikai feladatokat gyakorolnak angol anyanyelvű tanárukkal. A hangsúly a matematikai fogalmakon és kifejezéseken van, sőt, a kiejtésen is.

A második részlet ugyanazon Tutorial foglalkozáson készült, melynek középpontjában a beszédkészség fejlesztése áll, és egyúttal az adott hét tanóráinak szókincsét tekinti át. Fontos megjegyezni, hogy a gyerekek a fő információt angolul adják át egymásnak, ahelyett, hogy visszatérnének anyanyelvükhöz.

Első osztály elején

A videón látható első osztályos tanulók itt 3 hónapja vesznek részt a programban, de már érdemben kommunikálnak a tantárgy anyagáról két nyelven, mind a magyar, mind az angol anyanyelvű pedagógussal.