Kedves Szülők!
Ahogy már bizonyára tudják, a negyedikes diákok ebben a félévben Jeff Kinney The Diary of a Wimpy Kid (Egy ropi naplója) című regényét fogják olvasni a Bilingual Olvasóprogram keretében. A könyv az amerikai ifjúsági irodalomhoz tartozó irodalmi mű, melyet a gyermekek eredeti formában és teljes terjedelemben fognak olvasni. Ebben a tájékoztató levélben szeretnénk röviden bemutatni a regényt, külön hangsúlyt fektetve azokra a nyelvi előnyökre és kihívásokra, melyek a gyermekekre várnak a könyv olvasása során. Néhány hasznos tanáccsal is szeretnénk szolgálni, hogyan segíthetnek a szülők gyermeküknek az olvasásban.
Miért fontos a gyermekek számára, hogy angol nyelven olvassanak?
Bármilyen nyelven is olvasunk, az olvasás tágítja az elmét és segít abban, hogy a történetek és a valós élethelyzetek elevenen jelenjenek meg gondolatainkban, melynek során – ezzel párhuzamosan – a szövegértési képességek, a kritikus gondolkodás, és a komplex gondolkodásmód is fejlődik, mind általános értelemben, mind pedig az adott idegen nyelven. Továbbá kutatások bizonyítják, hogy olvasási készségeink nagyban hozzájárulnak a tudományos és szakmai területen elért későbbi sikereinkhez. Az olvasás segít a diákoknak egy szöveg mélyebb jelentéstartalmának felfogásában, illetve abban, hogy megértsék, mi áll a szereplők és az emberek döntéseinek hátterében. Az olvasás nagyban elősegíti az önállósodás folyamatát, növeli az önbizalmat, valamint pozitív hatással van az empátiaképesség és a koncentráció fejlődésére egyaránt. Végül pedig jelentős forrásként szolgál egy idegen nyelv megértéséhez és annak használatához, beleértve a nyelvtani szerkezeteket, lexikális ismereteket és az íráskészséget is. Az olvasás során a diákok nem csupán megtanulják az új szavakat, kifejezéseket, hanem autentikus szövegkörnyezetben találkoznak velük, ami sokat segít abban, hogy könnyebben megértsék a szerző által választott árnyalatnyi szóhasználati különbségeket. Ugyanez jellemző arra is, amikor a cselekményt és a karakterfejlődést igyekszünk megérteni a szerző által alkalmazott nyelvi szerkezeteken keresztül, más szóval így segít az olvasás a tanulóknak eligazodni a „nyelvi vadon” elemeinek változatos használatának világában. Összességében az olvasás, történjen az bármilyen nyelven, olyan készségeket fejleszt, amelyek elengedhetetlenek a diákok továbbtanulásához és a hétköznapi életében egyaránt.
Miért választottuk ezt a regényt?
A The Diary of a Wimpy Kid már több, mint egy évtizede népszerű a világ minden táján a diákok körében, és 2012-ben el is nyerte a Blue Peter Book Award díjat. Jeff Kinney nemcsak szavait, hanem rajzait is felhasználja, hogy segítsen a gyerekeknek elmerülni Greg Heffley és barátainak a felső tagozat világában. Vicces, balszerencsés véletleneken keresztül ismerhetjük meg a fiúkat, akik a felső tagozat első évét szeretnék túlélni. Ezt a rajzokkal tarkított regényt szórakoztató és érdekes bevezetésként választottuk az Olvasóprogramhoz, amelyben a tanulók az általános iskola hátralévő részében, sőt a kétnyelvű középiskolai programunkban is részt vesznek.
Miért érdemes elolvasni ezt a regényt?
Jeff Kinney különleges tehetséggel egyesíti művészetét és írását, hogy valóban lebilincselje az olvasókat. A főszereplő, Greg Heffley, nem egy túlságosan együttérző karakter, amely lehetővé teszi az olvasók számára, hogy véleményt alkossanak a tettei, barátságai és lojalitása felett. A történet, a rajzokkal együtt, segít az angol nyelvű regényt még nem olvasott tanulóknak megérteni a cselekményt, még akkor is, ha nem ismernek minden szót. Diákjaink könnyen átérezhetik a regény főszereplőjének „fájdalmait”, mivel gyakran ők maguk is hasonló helyzetekkel szembesülnek, ahogy az alsó tagozat vége felé közelednek, és egyre nagyobb függetlenséget érnek el már felsős diákokként. A regény segíthet a tanulóknak az empátia fejlesztésében is, mivel láthatják, hogy a főszereplő cselekedetei milyen pozitív vagy negatív hatással lehetnek a körülötte lévőkre.
Milyen kihívások várnak a diákokra? / Hogyan segíthet a szülő?
Mivel ez az első teljes regény az Olvasórogramban, elengedhetetlen, hogy a tanuló lépést tartson az olvasással és az esetleges kísérő házi feladatokkal. Ha egy diák lemarad, nehezen fog tudni bekapcsolódni az osztályteremben folyó munkába. Mint minden új regény esetében, itt is eltarthat egy ideig, amíg a tanulók lelassítanak, hogy meg tudják érteni, mi is történik pontosan. Remek lenne, ha Ön, szülőként is leülne elolvasni, vagy gyermekével felolvastatni a regényt, és megállnának megbeszélni az esetlegesen felmerülő kérdéseket a megértéssel kapcsolatban, bár a kísérő feladatok szintén segítenek ebben. Nagy hangsúly lesz a szókincsen is, de ez nem azt jelenti, hogy elvárás a gyerekektől, hogy minden új szót ismerjenek. Ehelyett arra törekszünk, hogy diákjaink megtanulják, hogyan tudják a kontextusból az új szavakat kikövetkeztetni, és így követni – és élvezni – a történetet.
Amennyiben további kérdésük lenne, kérjük, jelezzék. Továbbá szeretnénk megköszönni, hogy segítenek abban, hogy gyermekük az elvárt ütemben haladjon otthon a könyv fejezetről fejezetre történő olvasásával. Végezetül reméljük, hogy gyermekük sokat tanul majd a regényből, illetve, ami talán a legfontosabb , élvezettel fogja olvasni azt.
Üdvözlettel: Anthony Laudadio, oktatási vezető – általános és középiskolák