Kedves Szülők!
A nyolcadikos tanulók ebben a félévben Gary Paulsen Hatchet (Egyedül a vadonban) című regényét fogják olvasni a Bilingual Olvasóprogram keretében. A könyv az amerikai ifjúsági irodalomhoz tartozó irodalmi mű, melyet a gyerekek eredeti formában és teljes terjedelemben fognak olvasni. A könyv 1988-ban elnyerte a neves Newbery Medal-t, és 2015-ben a Time magazine a 100 legjobb ifjúsági regény közé választotta. Ebben a tájékoztató levélben szeretnénk röviden bemutatni a regényt, külön hangsúlyt fektetve azokra a nyelvi előnyökre és kihívásokra, melyek a gyermekekre várnak a könyv olvasása során. Néhány hasznos tanáccsal is szeretnénk szolgálni, hogyan segíthetnek a szülők gyermeküknek az olvasásban.
Miért fontos a gyermekek számára, hogy angol nyelven olvassanak?
Bármilyen nyelven is olvasunk, az olvasás tágítja az elmét és segít abban, hogy a történetek és a valós élethelyzetek elevenen jelenjenek meg gondolatainkban, melynek során – ezzel párhuzamosan – a szövegértési képességek, a kritikus gondolkodás, és a komplex gondolkodásmód is fejlődik, mind általános értelemben, mind pedig az adott idegen nyelven. Továbbá kutatások bizonyítják, hogy olvasási készségeink nagyban hozzájárulnak a tudományos és szakmai területen elért későbbi sikereinkhez. Az olvasás segít a diákoknak egy szöveg mélyebb jelentéstartalmának felfogásában, illetve abban, hogy megértsék, mi áll a szereplők és az emberek döntéseinek hátterében. Az olvasás nagyban elősegíti az önállósodás folyamatát, növeli az önbizalmat, valamint pozitív hatással van az empátiaképesség és a koncentráció fejlődésére egyaránt. Végül pedig jelentős forrásként szolgál egy idegen nyelv megértéséhez és annak használatához, beleértve a nyelvtani szerkezeteket, lexikális ismereteket és az íráskészséget is. Az olvasás során a diákok nem csupán megtanulják az új szavakat, kifejezéseket, hanem autentikus szövegkörnyezetben találkoznak velük, ami sokat segít abban, hogy könnyebben megértsék a szerző által választott árnyalatnyi szóhasználati különbségeket. Ugyanez jellemző arra is, amikor a cselekményt és a karakterfejlődést igyekszünk megérteni a szerző által alkalmazott nyelvi szerkezeteken keresztül, más szóval így segít az olvasás a tanulóknak eligazodni a „nyelvi vadon” elemeinek változatos használatának világában. Összességében az olvasás, történjen az bármilyen nyelven, olyan készségeket fejleszt, amelyek elengedhetetlenek a diákok továbbtanulásához és a hétköznapi életében egyaránt.
Miért választottuk ezt a regényt?
A Hatchet Gary Paulsen egyik legkedveltebb regénye. Kiemelkedően termékeny írói karrierje során kétszáznál is több könyvet írt a felnőtté válásról, és ezek közül a Hatchet az, ami a legjobban megragadja a témát. A tanulók több szinten is tudnak kapcsolódni a történethez, a könyv komoly hangvétele, a folyamatos, feszült izgalom még a legvonakodóbb tizenéveseket is beszippantja. A könyv nyelvezete jól olvasható, olvasmányos, így a gyerekek egyedül is könnyedén tudnak összefüggéseket találni a könyvben. Ez pedig az órai beszélgetések színvonalát is emeli, ahogy a könyv mélyebb tartalmáról és értelmezéséről is tudnak majd beszélni.
Miért érdemes elolvasni ezt a regényt?
Ebben az életkorban, amikor a gyermekek a saját serdülőkoruk vadonján küzdik át magukat az önállósodás felé, a főhős, Brian karakterével könnyen tudnak azonosulni. A regény folyamán Brian megtanul egyedül boldogulni és túlélni a vadonban, miközben újabb és újabb életveszélyes kihívások fenyegetik – a tanulók ezen kalandok tükrében tudják értelmezni a saját, mindennapi küzdelmeiket is. A kihívásokra a főhős kitartással és rugalmassággal válaszol – két olyan tulajdonság, ami a felnőtté válás kulcsa. A főhős gyakran tud az eddig megszerzett képességeire és tudására is alapozni a szorult helyzetekben. Bár felnőttként ez a fajta visszatekintés és a saját élettapasztalatunkra támaszkodó előrehaladás egyszerűnek tűnik, a tinédzsereknek ez gyakran szinte ismeretlen terep.
Milyen kihívások várnak a diákokra? / Hogyan segíthet a szülő?
A regény folyamán Brian nemcsak a természet és a túlélés kihívásaival találja magát szemben, hanem belső vívódással is meg kell küzdenie. Ez a vívódás legmarkánsabban egy gyenge pillanatában tör a felszínre, ahol az önkárosításon kívül nem lát más megoldást. Később, ahogy Brian visszatekint erre az epizódra, rádöbben, hogy mennyi mindent át- és túlélt már, és elhatározza, hogy soha többé nem engedi, hogy ezek a gondolatok átvegyék felette az uralmat. Ez egy nehéz témakör, de sajnos ezek a gondolatok nem ritkák a fiatalok között. Megértő, együttérző útmutatással azonban ez a kényes téma megnyithatja a kaput a reményről és a kitartásról való mély beszélgetésekhez.
Amennyiben további kérdésük lenne, kérjük, jelezzék. Továbbá szeretnénk megköszönni, hogy segítenek abban, hogy gyermekük az elvárt ütemben haladjon otthon a könyv fejezetről fejezetre történő olvasásával. Végezetül reméljük, hogy gyermekük sokat tanul majd a regényből, illetve, ami talán a legfontosabb , élvezettel fogja olvasni azt.
Üdvözlettel: Anthony Laudadio, oktatási vezető – általános és középiskolák