Hírek, aktualitások Felkészítés a jövőre: Tudatos Gondolkodás (Computational Thinking) az oktatásban

Felkészítés a jövőre: Tudatos Gondolkodás (Computational Thinking) az oktatásban

Kedves Szülők és Pedagógusok!

 Mi is az a tudatos gondolkodás az oktatásban? 

Tekintsünk a tudatos gondolkodásra (Computational Thinking) egyfajta szuperképességként, amivel a diákok megtanulnak nagy problémákat kisebb, megoldható részekre bontani, kibővíteni a kreativitásukat, és olyan készségeket fejlesztenek, mint az önbizalom, a kreativitás és a kitartás. Azonban a tudatos gondolkodás nemcsak a programozásról szól. Sőt, valójában nincs is feltétlenül köze a számítógépekhez. Egyszerűen olyan sokoldalú gondolkodásmód, amely a teljes fejlődést segíti elő.

Miért van arra szükség, hogy gyermekem elsajátítsa a tudatos gondolkodást? 

Íme néhány terület, hogyan forradalmasítja a tudatos gondolkodás gyermekeink oktatását:

  • 21. századi készségek: A tudatos gondolkodás fejleszti az olyan 21. századi készségeket, mint a kritikai gondolkodás, a kreativitás, a kommunikáció és az együttműködés – melyek ma már nélkülözhetetlenek a jövőbeli sikerhez.
  • Elemző gondolkodás: A tudatos gondolkodás élesíti a kritikai gondolkodást és a logikai érvelést, amelyek elengedhetetlenek a sikerhez – bármely tanulmányi területen.
  • Átfogó alkalmazás: Gyermekeink különböző tantárgyakban és helyzetekben is alkalmazhatják a tudatos gondolkodást, ami rugalmas és sokoldalú tanulást eredményez.
  • Digitális készségek és etika: A mai digitális világban a tanulóknak a technikai tudás terén képzettnek kell lenniük, és emellett felelős módon kell használniuk a technológiát.

Hogyan figyelhető meg a tudatos gondolkodás a gyakorlatban? 

Nézzünk egy hétköznapi példát, amikor a tudatos gondolkodás életre kel – egy csésze tea elkészítése:

Tea készítése:

Képzeljük el a teakészítést analitikus, problémamegoldó utazásként:

  • Elemzés: Ismerjük fel az alkotóelemeket – vízforraló, víz, bögre, teafilter és idő.
  • Általánosítás: Koncentráljunk a lényegre; a bögre típusa és a vízforrás nem számít.
  • Mintafelismerés: Vegyük észre az hasonló lépéseket más italok elkészítésénél, mint a forró kakaó vagy a kávé.
  • Algoritmusok: Készítsünk egy lépésről lépésre történő folyamatot –
  1. Töltsük meg a vízforralót
  2. Forraljuk fel a vizet
  3. Helyezzük a teafiltert a bögrébe
  4. Öntsük rá a forró vizet
  5. Hagyjuk ázni 3-5 percig
  6. Vegyük ki a teafiltert
  7. és élvezettel fogyasszuk el a teát! 

Ez a teakészítési kaland magában foglalja a tudatos gondolkodás alapvető fogalmait, sőt, lehetőséget ad mélyebben elmerülni annak további aspektusaiban, mint az elemzés hatékonysága, a hibakeresés és a feltételek.

Miért fontos a tudatos gondolkodás a jövő szempontjából? 

Amikor gyermeke a Bilingual Programban a tudatos gondolkodást megtapasztalja, egyszerre tanul nyelvet, fejleszti a szociális készségeit és élesíti a kritikai gondolkodását. A tudatos gondolkodás, ahogy említettük, nemcsak a számítógépes programozáshoz kapcsolódik, sokkal többet jelent annál: az oktatás számos tantárgyát gazdagítja, és tökéletesen illeszkedik a nyelvtanuláshoz, olyan dinamikus jövőre készíti fel a diákokat, ahol képességük az elemzésre, tanulásra és problémamegoldásra… szuperképességgé válik.

Mi következik ezután? 

Hiszünk abban, hogy a diákok akkor érhetik el teljes potenciáljukat, ha a tanárok szándékosan tanítják a tudatos gondolkodás használatát. Az Óbudai Nagy László – Váradi iskola Bilingual Program tanárai már tavaly kaptak képzést arra, hogy a tudatos gondolkodást hogyan építsék be a tanításukba. 2023 szeptemberétől ez az átalakító projekt minden partneriskolánkra kiterjed.

Összefoglalva, a tudatos gondolkodás alapvető oktatási megközelítés. A diákokat magabiztossá, alkalmazkodó és innovatív problémamegoldókká teszi. A tudatos gondolkodás oktatásba integrálásával olyan eszközökkel ruházzuk fel gyermekeinket, amelyekkel jól boldogulhatnak folyamatosan változó világunkban. Fogadjuk örömmel ezt azt átalakulást eredményező utat, és indítsuk el gyermekeinket a siker felé vezető úton!

Ruth Senum, Senior tanár – tudatos gondolkodás