Kedves Szülők és Pedagógusok!
Mi is az a tudatos gondolkodás az oktatásban?
Tekintsünk a tudatos gondolkodásra (Computational Thinking) egyfajta szuperképességként, amivel a diákok megtanulnak nagy problémákat kisebb, megoldható részekre bontani, kibővíteni a kreativitásukat, és olyan készségeket fejlesztenek, mint az önbizalom, a kreativitás és a kitartás. Azonban a tudatos gondolkodás nemcsak a programozásról szól. Sőt, valójában nincs is feltétlenül köze a számítógépekhez. Egyszerűen olyan sokoldalú gondolkodásmód, amely a teljes fejlődést segíti elő.
Miért van arra szükség, hogy gyermekem elsajátítsa a tudatos gondolkodást?
Íme néhány terület, hogyan forradalmasítja a tudatos gondolkodás gyermekeink oktatását:
- 21. századi készségek: A tudatos gondolkodás fejleszti az olyan 21. századi készségeket, mint a kritikai gondolkodás, a kreativitás, a kommunikáció és az együttműködés – melyek ma már nélkülözhetetlenek a jövőbeli sikerhez.
- Elemző gondolkodás: A tudatos gondolkodás élesíti a kritikai gondolkodást és a logikai érvelést, amelyek elengedhetetlenek a sikerhez – bármely tanulmányi területen.
- Átfogó alkalmazás: Gyermekeink különböző tantárgyakban és helyzetekben is alkalmazhatják a tudatos gondolkodást, ami rugalmas és sokoldalú tanulást eredményez.
- Digitális készségek és etika: A mai digitális világban a tanulóknak a technikai tudás terén képzettnek kell lenniük, és emellett felelős módon kell használniuk a technológiát.
Hogyan figyelhető meg a tudatos gondolkodás a gyakorlatban?
Nézzünk egy hétköznapi példát, amikor a tudatos gondolkodás életre kel – egy csésze tea elkészítése:
Tea készítése:
Képzeljük el a teakészítést analitikus, problémamegoldó utazásként:
- Elemzés: Ismerjük fel az alkotóelemeket – vízforraló, víz, bögre, teafilter és idő.
- Általánosítás: Koncentráljunk a lényegre; a bögre típusa és a vízforrás nem számít.
- Mintafelismerés: Vegyük észre az hasonló lépéseket más italok elkészítésénél, mint a forró kakaó vagy a kávé.
- Algoritmusok: Készítsünk egy lépésről lépésre történő folyamatot –
- Töltsük meg a vízforralót
- Forraljuk fel a vizet
- Helyezzük a teafiltert a bögrébe
- Öntsük rá a forró vizet
- Hagyjuk ázni 3-5 percig
- Vegyük ki a teafiltert
- és élvezettel fogyasszuk el a teát!
Ez a teakészítési kaland magában foglalja a tudatos gondolkodás alapvető fogalmait, sőt, lehetőséget ad mélyebben elmerülni annak további aspektusaiban, mint az elemzés hatékonysága, a hibakeresés és a feltételek.
Miért fontos a tudatos gondolkodás a jövő szempontjából?
Amikor gyermeke a Bilingual Programban a tudatos gondolkodást megtapasztalja, egyszerre tanul nyelvet, fejleszti a szociális készségeit és élesíti a kritikai gondolkodását. A tudatos gondolkodás, ahogy említettük, nemcsak a számítógépes programozáshoz kapcsolódik, sokkal többet jelent annál: az oktatás számos tantárgyát gazdagítja, és tökéletesen illeszkedik a nyelvtanuláshoz, olyan dinamikus jövőre készíti fel a diákokat, ahol képességük az elemzésre, tanulásra és problémamegoldásra… szuperképességgé válik.
Mi következik ezután?
Hiszünk abban, hogy a diákok akkor érhetik el teljes potenciáljukat, ha a tanárok szándékosan tanítják a tudatos gondolkodás használatát. Az Óbudai Nagy László – Váradi iskola Bilingual Program tanárai már tavaly kaptak képzést arra, hogy a tudatos gondolkodást hogyan építsék be a tanításukba. 2023 szeptemberétől ez az átalakító projekt minden partneriskolánkra kiterjed.
Összefoglalva, a tudatos gondolkodás alapvető oktatási megközelítés. A diákokat magabiztossá, alkalmazkodó és innovatív problémamegoldókká teszi. A tudatos gondolkodás oktatásba integrálásával olyan eszközökkel ruházzuk fel gyermekeinket, amelyekkel jól boldogulhatnak folyamatosan változó világunkban. Fogadjuk örömmel ezt azt átalakulást eredményező utat, és indítsuk el gyermekeinket a siker felé vezető úton!
Ruth Senum, Senior tanár – tudatos gondolkodás