Kedves Szülők!
Ahogy már bizonyára tudják, az ötödikes diákok ebben a félévben E. B. White Charlotte’s Web (Malac a pácban) című regényét fogják olvasni a Bilingual Olvasóprogram keretében. A könyv az amerikai ifjúsági irodalomhoz tartozó irodalmi mű, melyet a gyermekek eredeti formában és teljes terjedelemben fognak olvasni. Ebben a tájékoztató levélben szeretnénk röviden bemutatni a regényt, külön hangsúlyt fektetve azokra a nyelvi előnyökre és kihívásokra, melyek a gyermekekre várnak a könyv olvasása során. Néhány hasznos tanáccsal is szeretnénk szolgálni, hogyan segíthetnek a szülők gyermeküknek az olvasásban.
Miért fontos a gyermekek számára, hogy angol nyelven olvassanak?
Bármilyen nyelven is olvasunk, az olvasás tágítja az elmét és segít abban, hogy a történetek és a valós élethelyzetek elevenen jelenjenek meg gondolatainkban, melynek során – ezzel párhuzamosan – a szövegértési képességek, a kritikus gondolkodás, és a komplex gondolkodásmód is fejlődik, mind általános értelemben, mind pedig az adott idegen nyelven. Továbbá kutatások bizonyítják, hogy olvasási készségeink nagyban hozzájárulnak a tudományos és szakmai területen elért későbbi sikereinkhez. Az olvasás segít a diákoknak egy szöveg mélyebb jelentéstartalmának felfogásában, illetve abban, hogy megértsék, mi áll a szereplők és az emberek döntéseinek hátterében. Az olvasás nagyban elősegíti az önállósodás folyamatát, növeli az önbizalmat, valamint pozitív hatással van az empátiaképesség és a koncentráció fejlődésére egyaránt. Végül pedig jelentős forrásként szolgál egy idegen nyelv megértéséhez és annak használatához, beleértve a nyelvtani szerkezeteket, lexikális ismereteket és az íráskészséget is. Az olvasás során a diákok nem csupán megtanulják az új szavakat, kifejezéseket, hanem autentikus szövegkörnyezetben találkoznak velük, ami sokat segít abban, hogy könnyebben megértsék a szerző által választott árnyalatnyi szóhasználati különbségeket. Ugyanez jellemző arra is, amikor a cselekményt és a karakterfejlődést igyekszünk megérteni a szerző által alkalmazott nyelvi szerkezeteken keresztül, más szóval így segít az olvasás a tanulóknak eligazodni a „nyelvi vadon” elemeinek változatos használatának világában. Összességében az olvasás, történjen az bármilyen nyelven, olyan készségeket fejleszt, amelyek elengedhetetlenek a diákok továbbtanulásában és hétköznapi életében egyaránt.
Miért választottuk ezt a regényt?
E. B. White Charlotte’s Web című életről, halálról, barátságról és bátorságról szóló regénye több mint ötven éve közkedvelt olvasmány minden korosztály körében. A regény az amerikai irodalom klasszikus alkotásainak egyike, mely számos díjat nyert: 1953-ban a Newbery Honor Book díját, szintén 1953-ban az Amerikai Könyvtárosok Egyesületének (American Library Association) Kiemelkedő Gyermekkönyveknek járó díját, 1970-ben Laura Ingalls Wilder-ről elnevezett díjat, 1953-ban a Horn Book Fanfare díját és 1984-ben pedig a Massachusetts-i Gyermekkönyv-díjat nyerte el.
Miért érdemes elolvasni ezt a regényt?
A Charlotte’s Web elolvasása számos előnnyel jár az ötödikes diákok számára. Habár többek szerint könnyű olvasmánynak tűnhet a Bilingual diákok számára, a regény azonban olyan üzeneteket közvetít, mely kritikus gondolkodásra és önálló véleményalkotásra sarkallja a diákokat. Ezek az életről, halálról és barátságról szóló üzenetek segítenek a diákoknak olyan kapcsolódási pontokat létrehozni a történet és saját életük között, melyek nagyban hozzájárulnak mind a regény szereplői, mind pedig a barátaik és szeretteik iránti együttérzésük fejlődéséhez. E. B. White egyedülálló hangvétele jól adja vissza a szereplők ártatlanságát, ahogy végigkísérjük őket a történeten. Az író által használt szavak és kifejezések szintén kihangsúlyozódnak Charlotte szerepében, mely nagyban megkönnyíti a szótanulást.
Milyen kihívások várnak a diákokra? / Hogyan segíthet a szülő?
Mint minden új tananyag, így a Charlotte’s Web is tartogat néhány olyan váratlan kihívást, mellyel a gyermekük valószínűleg találkozni fog a könyv olvasása során. Előfordulnak majd olyan ismeretlen szavak és kifejezések, melyek megértéséhez segítségre szorulnak. Úgy gondoljuk, nem kell minden egyes szónak a konkrét jelentését megtanítani. Sokkal inkább arra törekszünk, hogy segítsük a diákokkal megértetni azt, hogyan következtethetnek egy bizonyos szó vagy kifejezés jelentésére a szövegkörnyezetből. A regényben sokszor a szereplők érzelmeit az író nem konkrét jelzőkkel illeti, hanem inkább tetteiken keresztül érzékelteti a hangulatukat, melynek megértése néhány gyermek számára újszerű lehet. Ezért fontos, hogy beszélgessünk gyermekünkkel a regényről. Valamint biztassuk, hogy bátran tegyen fel kérdéseket, mi áll szerinte a szereplők cselekedeteinek hátterében. Így a későbbiek során mindig a cselekedetek mozgatórugóinak megértésére fog törekedni, nem pedig csak szavak olvasására, ami igen hasznos dolog az életben is.
Amennyiben további kérdésük lenne, kérjük, jelezzék. Továbbá szeretnénk megköszönni, hogy segítenek abban, hogy gyermekük az elvárt ütemben haladjon otthon a könyv fejezetről fejezetre történő olvasásával. Végezetül reméljük, hogy gyermekük sokat tanul majd a regényből, illetve, ami talán a legfontosabb , élvezettel fogja olvasni azt.
Üdvözlettel: Anthony Laudadio, oktatási vezető – általános és középiskolák