Kedves Szülők!
Ahogy már bizonyára tudják, a nyolcadikos diákok ebben a félévben Ellen Raskin The Westing Game című regényét fogják olvasni a Bilingual Olvasóprogram keretében. A könyv az amerikai ifjúsági irodalomhoz tartozó irodalmi mű, melyet a gyermekek eredeti formában és teljes terjedelemben fognak olvasni. Ebben a tájékoztató levélben szeretnénk röviden bemutatni a regényt, külön hangsúlyt fektetve azokra a nyelvi előnyökre és kihívásokra, melyek a gyermekekre várnak a könyv olvasása során. Néhány hasznos tanáccsal is szeretnénk szolgálni, hogyan segíthetnek a szülők gyermeküknek az olvasásban.
Miért fontos a gyermekek számára, hogy angol nyelven olvassanak?
Bármilyen nyelven is olvasunk, az olvasás tágítja az elmét és segít abban, hogy a történetek és a valós élethelyzetek elevenen jelenjenek meg gondolatainkban, melynek során – ezzel párhuzamosan – a szövegértési képességek, a kritikus gondolkodás, és a komplex gondolkodásmód is fejlődik, mind általános értelemben, mind pedig az adott idegen nyelven. Továbbá kutatások bizonyítják, hogy olvasási készségeink nagyban hozzájárulnak a tudományos és szakmai területen elért későbbi sikereinkhez. Az olvasás segít a diákoknak egy szöveg mélyebb jelentéstartalmának felfogásában, illetve abban, hogy megértsék, mi áll a szereplők és az emberek döntéseinek hátterében. Az olvasás nagyban elősegíti az önállósodás folyamatát, növeli az önbizalmat, valamint pozitív hatással van az empátiaképesség és a koncentráció fejlődésére egyaránt. Végül pedig jelentős forrásként szolgál egy idegen nyelv megértéséhez és annak használatához, beleértve a nyelvtani szerkezeteket, lexikális ismereteket és az íráskészséget is. Az olvasás során a diákok nem csupán megtanulják az új szavakat, kifejezéseket, hanem autentikus szövegkörnyezetben találkoznak velük, ami sokat segít abban, hogy könnyebben megértsék a szerző által választott árnyalatnyi szóhasználati különbségeket. Ugyanez jellemző arra is, amikor a cselekményt és a karakterfejlődést igyekszünk megérteni a szerző által alkalmazott nyelvi szerkezeteken keresztül, más szóval így segít az olvasás a tanulóknak eligazodni a „nyelvi vadon” elemeinek változatos használatának világában. Összességében az olvasás, történjen az bármilyen nyelven, olyan készségeket fejleszt, amelyek elengedhetetlenek a diákok továbbtanulásához és a hétköznapi életében egyaránt.
Miért választottuk ezt a regényt?
Ellen Raskin közismert amerikai író és illusztrátor. Munkája során elsősorban rejtély regényekkel foglalkozott. Habár karrierje rövid életű volt, utolsó regénye, a The Westing Game, volt a leginkább elismert, 1979-ben mind a Newbery Medal, mind az American Library Association (Amerikai Könyvtárszövetség) díját elnyerte; ezen kívül a mindenkori legjobb gyermekregények listáján a kilencedik helyen szerepel a School Library Journal 2012-ben közzétett felmérése szerint.
Miért érdemes elolvasni ezt a regényt?
A Westing Game egy bűnügyi regény, amely a szinte üres Sunset Towers-ben játszódik. A játékosokat a földtulajdonos, Sam Westing, kétszázmillió-dolláros díja vonzotta oda. A történet ezeket a leendő örököseket követi, ahogy párba állnak, megtévesztik és elárulják egymást, hogy megkaparinthassák a főnyereményt. A tanulók feladata nem csupán az, hogy feltárják a nyomokat, hanem az is, hogy meghozzák saját döntésüket arról, hogy mi az elfogadható és mi az, ami túlságosan messze megy. Mint minden jó rejtély esetében, az egész történetben rengeteg csavar található, amelyek mindegyike izgalommal tölti el az olvasót.
Milyen kihívások várnak a diákokra? / Hogyan segíthet a szülő?
Noha ez a regény bevezet bennünket az intrika és a gyanú e hihetetlen világába, sok szereplőt kell nyomon követnie az olvasónak. Ráadásul, az egymással kialakított kapcsolataik is bonyolultak lehetnek. Nagy segítség lenne, ha megbizonyosodnának arról, hogy a gyerekek követik a szereplőket, annak érdekében, hogy ne zavarodjanak össze, ahogy a történet kibontakozik. Maga az elbeszélő is időnként megtévesztő lehet, és megpróbálhatja az olvasókat téves feltételezések megfogalmazására buzdítani néhány szereplővel kapcsolatban. Ez együtt jár a regény rejtélyes aspektusával, de a részletekre jobban rá kell világítani azok számára, akik hozzászoktak, hogy megbízzanak az elbeszélőben. Nyilvánvalóan, a tanárok segíteni fogják a diákokat, rámutatnak a nyomokra, és feladatokkal látják el őket. A regény „megtévesztő” stílusának az az előnye, hogy megtaníthatja a tanulókat az olvasó perspektívájának megőrzésére és arra, hogy hogyan tudja anélkül megítélni az olvasottakat, hogy minden szót elhiggyen.
Amennyiben további kérdésük lenne, kérjük, jelezzék. Továbbá szeretnénk megköszönni, hogy segítenek abban, hogy gyermekük az elvárt ütemben haladjon otthon a könyv fejezetről fejezetre történő olvasásával. Végezetül reméljük, hogy gyermekük sokat tanul majd a regényből, illetve, ami talán a legfontosabb , élvezettel fogja olvasni azt.
Üdvözlettel: Anthony Laudadio, oktatási vezető – általános és középiskolák