Kedves Szülők!
Ahogy már bizonyára tudják, az ötödikes diákok ebben a félévben Roald Dahl The BFG című regényét fogják olvasni a Bilingual Olvasóprogram keretében. A könyv az angol ifjúsági irodalomhoz tartozó irodalmi mű, melyet a gyermekek eredeti formában és teljes terjedelemben fognak olvasni. Ebben a tájékoztató levélben szeretnénk röviden bemutatni a regényt, külön hangsúlyt fektetve azokra a nyelvi előnyökre és kihívásokra, melyek a gyermekekre várnak a könyv olvasása során. Néhány hasznos tanáccsal is szeretnénk szolgálni, hogyan segíthetnek a szülők gyermeküknek az olvasásban.
Miért fontos a gyermekek számára, hogy angol nyelven olvassanak?
Bármilyen nyelven is olvasunk, az olvasás tágítja az elmét és segít abban, hogy a történetek és a valós élethelyzetek elevenen jelenjenek meg gondolatainkban, melynek során – ezzel párhuzamosan – a szövegértési képességek, a kritikus gondolkodás, és a komplex gondolkodásmód is fejlődik, mind általános értelemben, mind pedig az adott idegen nyelven. Továbbá kutatások bizonyítják, hogy olvasási készségeink nagyban hozzájárulnak a tudományos és szakmai területen elért későbbi sikereinkhez. Az olvasás segít a diákoknak egy szöveg mélyebb jelentéstartalmának felfogásában, illetve abban, hogy megértsék, mi áll a szereplők és az emberek döntéseinek hátterében. Az olvasás nagyban elősegíti az önállósodás folyamatát, növeli az önbizalmat, valamint pozitív hatással van az empátiaképesség és a koncentráció fejlődésére egyaránt. Végül pedig jelentős forrásként szolgál egy idegen nyelv megértéséhez és annak használatához, beleértve a nyelvtani szerkezeteket, lexikális ismereteket és az íráskészséget is. Az olvasás során a diákok nem csupán megtanulják az új szavakat, kifejezéseket, hanem autentikus szövegkörnyezetben találkoznak velük, ami sokat segít abban, hogy könnyebben megértsék a szerző által választott árnyalatnyi szóhasználati különbségeket. Ugyanez jellemző arra is, amikor a cselekményt és a karakterfejlődést igyekszünk megérteni a szerző által alkalmazott nyelvi szerkezeteken keresztül, más szóval így segít az olvasás a tanulóknak eligazodni a „nyelvi vadon” elemeinek változatos használatának világában. Összességében az olvasás, történjen az bármilyen nyelven, olyan készségeket fejleszt, amelyek elengedhetetlenek a diákok továbbtanulásához és a hétköznapi életében egyaránt.
Miért választottuk ezt a regényt?
Roald Dahl számos fantasztikus történetet írt, melyeket idősek és fiatalok egyaránt szeretnek olvasni. Kreatív, mókás és humoros írása évtizedek óta vonzza a felnőtt és gyermek olvasókat. Ez a regény számos díjban részesült, többek között megnyerte a Deutscher Jugendliteraturpreis díjat 1985-ben, a BILBY Award for Read Alone and Read Aloud díjat 1991-ben, valamint a Federation of Children’s Book Groups Award díját 1982-ben. A National Education Association (Nemzeti Oktatási Szövetség) a 100 legjobb gyerekkönyv közé sorolta 2007-ben, és a School Library Journal pedig minden idők 88. legjobb gyermekkönyvének választotta.
Miért érdemes elolvasni ezt a regényt?
A The BFG nem különbözik Dahl más irodalmi műveitől. Ez egy furcsa, mégis elbűvölő történet, amely feltárja két nagyon valószínűtlen barát kapcsolatát: egy kislány és egy másik világból való misztikus lényét. Óriásunknak némi gondja van angol nyelvtudásával, ami lehetővé teszi a tanulók számára, hogy a korábban tanultakat használják az angol minták felismeréséhez. Az angol nyelvvel kapcsolatos önbizalmuk növekszik, amikor rájönnek, hogy képesek megfejteni és megérteni a Big Friendly Giant (Nagy Barátságos Óriás) jelentését, annak ellenére, hogy nyelvismeretük nem teljes. A tanulóknak lehetőségük van, hogy megtanulják felismerni a nyelvi mintákat. Ugyanakkor segítséget is fognak kapni a viccek és a szójátékok értelmezéséhez, amelyet Dahl gyakran beágyaz az óriás beszédébe, és ez tovább javítja a tanulók olvasási készségét.
Milyen kihívások várnak a diákokra? / Hogyan segíthet a szülő?
Mivel a szegény óriásunk nem képes tökéletesen angolul beszélni, néha nehéz lehet a diákok számára megérteni, hogyan is bontakozik ki a cselekmény. Lehetséges, hogy néha le kell lassítaniuk vagy újra kell olvasniuk bizonyos bekezdéseket, hogy jobban megértsék az érzelmeket, érzéseket, amelyek a szereplők fejlődésével és a kapcsolatok kibontakozásával kerülnek előtérbe. Egyébként is jó ötlet néha egy kicsit megállni, és a gyerekeknek végiggondolni, hogy mit is olvastak. Ha Ön úgy dönt, hogy gyermekével együtt olvassa el a regényt, vagy felolvastatja, tegyen fel kérdéseket arról, hogy mi történt idáig, mit gondolnak, mi történt, és akár ki is fejthetik gondolataikat azzal kapcsolatban, hogy mi történhet ezután. Mindez segíthet abban, hogy a tanulók könnyebben bekapcsolódjanak az olvasásba, és időnként megálljanak és elgondolkodjanak az olvasottakról, miközben egy konkrétabb célt tartanak szem előtt. Természetesen a kísérő feladatok is segítenek ebben. A szókincset illetően a célunk nem az, hogy a gyerekek minden egyes új szót megtanuljanak, hanem inkább arra törekszünk, hogy a kontextust felhasználva értsék meg az egyes kifejezéseket, a lényeget, ahogyan ezt az előző félévben feldolgozott regény, a Charlotte’s Web esetében is tették.
Amennyiben további kérdésük lenne, kérjük, jelezzék. Továbbá szeretnénk megköszönni, hogy segítenek abban, hogy gyermekük az elvárt ütemben haladjon otthon a könyv fejezetről fejezetre történő olvasásával. Végezetül reméljük, hogy gyermekük sokat tanul majd a regényből, illetve, ami talán a legfontosabb , élvezettel fogja olvasni azt.
Üdvözlettel: Anthony Laudadio, oktatási vezető – általános és középiskolák