Kedves Szülők és Pedagógusok!
Mi is az az informatikai gondolkodás az oktatásban?
Tekintsünk az informatikai gondolkodásra (Computational Thinking) egyfajta szuperképességként, amivel a diákok megtanulnak nagy problémákat kisebb, megoldható részekre bontani, kibővíteni a kreativitásukat, és olyan készségeket fejlesztenek, mint az önbizalom, a kreativitás és a kitartás. Azonban az informatikai gondolkodás nemcsak a programozásról szól. Sőt, valójában nincs is feltétlenül köze a számítógépekhez. Egyszerűen olyan sokoldalú gondolkodásmód, amely a teljes fejlődést segíti elő.
Miért van arra szükség, hogy gyermekem elsajátítsa az informatikai gondolkodást?
Íme néhány terület, hogyan forradalmasítja az informatikai gondolkodás gyermekeink oktatását:
- 21. századi készségek: Az informatikai gondolkodás fejleszti az olyan 21. századi készségeket, mint a kritikai gondolkodás, a kreativitás, a kommunikáció és az együttműködés – melyek ma már nélkülözhetetlenek a jövőbeli sikerhez.
- Elemző gondolkodás: Az informatikai gondolkodás élesíti a kritikai gondolkodást és a logikai érvelést, amelyek elengedhetetlenek a sikerhez – bármely tanulmányi területen.
- Átfogó alkalmazás: Gyermekeink különböző tantárgyakban és helyzetekben is alkalmazhatják az informatikai gondolkodást, ami rugalmas és sokoldalú tanulást eredményez.
- Digitális készségek és etika: A mai digitális világban a tanulóknak a technikai tudás terén képzettnek kell lenniük, és emellett felelős módon kell használniuk a technológiát.
Hogyan figyelhető meg az informatikai gondolkodás a gyakorlatban?
Nézzünk egy hétköznapi példát, amikor az informatikai gondolkodás életre kel – egy csésze tea elkészítése:
Tea készítése:
Képzeljük el a teakészítést analitikus, problémamegoldó utazásként:
- Elemzés: Ismerjük fel az alkotóelemeket – vízforraló, víz, bögre, teafilter és idő.
- Általánosítás: Koncentráljunk a lényegre; a bögre típusa és a vízforrás nem számít.
- Mintafelismerés: Vegyük észre az hasonló lépéseket más italok elkészítésénél, mint a forró kakaó vagy a kávé.
- Algoritmusok: Készítsünk egy lépésről lépésre történő folyamatot –
- Töltsük meg a vízforralót
- Forraljuk fel a vizet
- Helyezzük a teafiltert a bögrébe
- Öntsük rá a forró vizet
- Hagyjuk ázni 3-5 percig
- Vegyük ki a teafiltert
- és élvezettel fogyasszuk el a teát!
Ez a teakészítési kaland magában foglalja az informatikai gondolkodás alapvető fogalmait, sőt, lehetőséget ad mélyebben elmerülni annak további aspektusaiban, mint az elemzés hatékonysága, a hibakeresés és a feltételek.
Miért fontos az informatikai gondolkodás a jövő szempontjából?
Amikor gyermeke a Bilingual Programban az informatikai gondolkodást megtapasztalja, egyszerre tanul nyelvet, fejleszti a szociális készségeit és élesíti a kritikai gondolkodását. Az informatikai gondolkodás, ahogy említettük, nemcsak a számítógépes programozáshoz kapcsolódik, sokkal többet jelent annál: az oktatás számos tantárgyát gazdagítja, és tökéletesen illeszkedik a nyelvtanuláshoz, olyan dinamikus jövőre készíti fel a diákokat, ahol képességük az elemzésre, tanulásra és problémamegoldásra… szuperképességgé válik.
Mi következik ezután?
Hiszünk abban, hogy a diákok akkor érhetik el teljes potenciáljukat, ha a tanárok szándékosan tanítják az informatikai gondolkodás használatát. Az Óbudai Nagy László – Váradi iskola Bilingual Program tanárai már tavaly kaptak képzést arra, hogy az informatikai gondolkodást hogyan építsék be a tanításukba. 2023 szeptemberétől ez az átalakító projekt minden partneriskolánkra kiterjed.
Összefoglalva, az informatikai gondolkodás alapvető oktatási megközelítés. A diákokat magabiztossá, alkalmazkodó és innovatív problémamegoldókká teszi. Az informatikai gondolkodás oktatásba integrálásával olyan eszközökkel ruházzuk fel gyermekeinket, amelyekkel jól boldogulhatnak folyamatosan változó világunkban. Fogadjuk örömmel ezt azt átalakulást eredményező utat, és indítsuk el gyermekeinket a siker felé vezető úton!
Ruth Senum, Senior tanár – informatikai gondolkodás