Kedves Szülők!
Ahogy már bizonyára tudják, a hetedikes diákok ebben a félévben Margaret Haddix Among the Hidden (Örök kaland) című regényét fogják olvasni a Bilingual Olvasóprogram keretében. A könyv az amerikai ifjúsági irodalomhoz tartozó irodalmi mű, melyet a gyermekek eredeti formában és teljes terjedelemben fognak olvasni. Ebben a tájékoztató levélben szeretnénk röviden bemutatni a regényt, külön hangsúlyt fektetve azokra a nyelvi előnyökre és kihívásokra, melyek a gyermekekre várnak a könyv olvasása során. Néhány hasznos tanáccsal is szeretnénk szolgálni, hogyan segíthetnek a szülők gyermeküknek az olvasásban.
Miért fontos a gyermekek számára, hogy angol nyelven olvassanak?
Bármilyen nyelven is olvasunk, az olvasás tágítja az elmét és segít abban, hogy a történetek és a valós élethelyzetek elevenen jelenjenek meg gondolatainkban, melynek során – ezzel párhuzamosan – a szövegértési képességek, a kritikus gondolkodás, és a komplex gondolkodásmód is fejlődik, mind általános értelemben, mind pedig az adott idegen nyelven. Továbbá kutatások bizonyítják, hogy olvasási készségeink nagyban hozzájárulnak a tudományos és szakmai területen elért későbbi sikereinkhez. Az olvasás segít a diákoknak egy szöveg mélyebb jelentéstartalmának felfogásában, illetve abban, hogy megértsék, mi áll a szereplők és az emberek döntéseinek hátterében. Az olvasás nagyban elősegíti az önállósodás folyamatát, növeli az önbizalmat, valamint pozitív hatással van az empátiaképesség és a koncentráció fejlődésére egyaránt. Végül pedig jelentős forrásként szolgál egy idegen nyelv megértéséhez és annak használatához, beleértve a nyelvtani szerkezeteket, lexikális ismereteket és az íráskészséget is. Az olvasás során a diákok nem csupán megtanulják az új szavakat, kifejezéseket, hanem autentikus szövegkörnyezetben találkoznak velük, ami sokat segít abban, hogy könnyebben megértsék a szerző által választott árnyalatnyi szóhasználati különbségeket. Ugyanez jellemző arra is, amikor a cselekményt és a karakterfejlődést igyekszünk megérteni a szerző által alkalmazott nyelvi szerkezeteken keresztül, más szóval így segít az olvasás a tanulóknak eligazodni a „nyelvi vadon” elemeinek változatos használatának világában. Összességében az olvasás, történjen az bármilyen nyelven, olyan készségeket fejleszt, amelyek elengedhetetlenek a diákok továbbtanulásához és a hétköznapi életében egyaránt.
Miért választottuk ezt a regényt?
Margaret Peterson Haddix már több, mint egy évtizede ír ifjúsági könyveket. Regényei a disztópikus jövőre összpontosítanak, és arra késztetik a fiatal olvasókat, hogy átgondolják és megkérdőjelezzék saját és a körülöttük lévők döntéseit. Regényei sok szempontból segítenek a fiataloknak saját történelmük, saját világuk elemzésében, és képességeik fejlesztésében, hogy kritikusan gondolkodjanak saját és mások meglátásairól. Az Among the Hidden című könyv 2000-ben elnyerte az American Library Association díját a Legjobb Ifjúsági Irodalom kategóriában, és ez az első regény az író Shadow Children című sorozatából. Észrevettük, hogy a tanulók gyakran érzik úgy, miután elolvasták az Among the Hidden című könyvet, hogy a sorozat többi könyvét is kézbe vennéék, ennek következtében több angol nyelvű könyvet olvassanak.
Miért érdemes elolvasni ezt a regényt?
A regény során a főszereplő rengeteg kihívás elé kerül, melyeket az őt körülvevő világ állít. Luke „harmadik gyermekként” született egy olyan jövőben, ahol a családoknak csak két gyermek a megengedett. Családja elrejtette őt, mert attól féltek, hogy a hatalmon lévők megtalálják. Luke a történet folyamán megtudja, hogy több hasonló fiatal is él, akik a változásért küzdenek. A lehetetlen körülmények megtanítják neki, hogyan kezelje a nehéz helyzeteket, és hogyan álljon ki azért, ami helyes. A regény arra ösztönzi a tanulókat, hogy felismerjék: ami népszerű, nem mindig a helyes megoldás. Arra is biztatja a tanulókat, hogy saját magukról is aktívan gondolkodjanak.
Milyen kihívások várnak a diákokra? / Hogyan segíthet a szülő?
Haddix e disztópikus környezetet használva készteti arra a tanulókat, hogy elképzeljék ezt az új és kevésbé kellemes alternatív világot vagy jövőt. Ez időnként nehéz feladat lehet. A tanulóknak időt kell fektetniük abba, hogy átgondolják a bemutatott témákat, hogy valóban megértsék a szereplők motivációit. Számos új szókincs fellelhető a könyvben, és a már ismerős szavakat is ismeretlen kontextusban láthatják a tanulók, így az Önök gyermekei sokkal szélesebb látókörben tudnak majd gondolkozni az egyes szavak használatáról, és hogy miért választotta azokat az író. Kérjük, segítsék gyermekeiket otthon is: tartsanak lépést a feladatokkal, és beszéljenek velük a felmerülő kérdésekről. Minél inkább képesek megvitatni a regényben felmerülő témákat, annál könnyebben tudják saját véleményüket is kifejteni és megtanulni, hogyan értelmezzenek más, hasonló szövegeket és helyzeteket.
Amennyiben további kérdésük lenne, kérjük, jelezzék. Továbbá szeretnénk megköszönni, hogy segítenek abban, hogy gyermekük az elvárt ütemben haladjon otthon a könyv fejezetről fejezetre történő olvasásával. Végezetül reméljük, hogy gyermekük sokat tanul majd a regényből, illetve, ami talán a legfontosabb , élvezettel fogja olvasni azt.
Üdvözlettel: Anthony Laudadio, oktatási vezető – általános és középiskolák