A Bilingual Óvodai Program

Az óvodai program angol anyanyelvű pedagógusainak feladata az angol nyelv nem erőltetett bevezetése a gyermekek életébe.

 

Az angol anyanyelvű pedagógusok játékok, dalok, párbeszéd, meseolvasás és hasonló tevékenységek során kommunikálnak a gyermekekkel, így a magyar kultúra mellett az angol nyelvterületek nyelvével és kultúrájával is ismerkednek.

Ennek köszönhetően mind a magyar, mind az angol nyelv jelenléte mindennapi óvodai életük természetes részévé válik. A gyermekekre kétszer annyi pedagógusidő jut, mely rendkívül jó hatással van a fejlődésükre, annak eredményeként is, hogy készségfejlesztésre mind a magyar anyanyelvű, mind az angol anyanyelvű pedagógus nagy hangsúlyt fektet.

 

A szavakat, kifejezéseket használjuk. Így a gyermekek a saját tempójukban sajátíthatnak el új szavakat különböző szituációk és tapasztalatok megfogalmazására. Közismert, hogy az anyanyelvi fejlődés minden gyermek esetében más és más. Ez az angol nyelvre is igaz. A gyermekek számára az angol anyanyelvű pedagógus jelenléte az óvodai létük természetes részévé válik, ezért teljesen természetessé válik az is, hogy egy-egy tevékenység angol nyelven folyik.

 

Az angol anyanyelvű pedagógus az “egy személy – egy nyelv” elvét követi, és a gyermekek a nyelvet játékos formában, mindennapi helyzeteken keresztül tapasztalják meg. A gyermekek nyelvi fejlődése természetes módon, az anyanyelv elsajátításához hasonlóan folyik. Ehhez az intenzív elmélyülésen alapuló megközelítéshez elengedhetetlen az angol anyanyelvű óvodapedagógus szakemberek jelenléte, akik következetesen használják az anyanyelvüket az óvoda mindennapi életében.

 

Ez a megközelítés megerősíti a gyermekek önbizalmát és örömét a nyelvtanulás során. Az új nyelvi környezetben való elmélyülés mértékét a gyermekek maguk határozzák meg, és a nap folyamán végig rendelkezésükre áll a lehetőség arra, hogy ismerkedjenek az új nyelvvel.

Annak érdekében, hogy e nyelvtanulás előnyeit kihasználjuk az óvodában, a következő területekre fektetünk nagy hangsúlyt:

  1. Az új nyelv nem csak egy bizonyos területen jelenik meg, hanem a nap folyamán minden tevékenység és témakör során használjuk.
  2. A mindennapi helyzetek célnyelven történő végrehajtása, valamint az ezen tevékenységeket kísérő szóbeli útmutatás elősegítik azt, hogy a gyermekek a szövegkörnyezet alapján is megértsék az új nyelvet.
  3. Fontos, hogy a gyermekek aktív részeseivé váljanak a nyelv-elsajátításnak, valamint, hogy – főleg egészen kiskorban – ne feladatként éljék meg a nyelvgyakorlást. A nyelv és a beszéd nem a végcél a gyermekek számára, hanem csak egy eszköz.
  4. Óvodapedagógusaink tisztában vannak azzal, hogy a gyermekeknél a nyelv elsajátítása során van egy úgynevezett “néma időszak”. Ebben a szakaszban a gyermekek általában figyelnek a szavakra-szócsoportokra, emlékeznek rájuk és esetleg magukban gyakorolják is őket, de nem használják aktívan.

Fontos, hogy megértsük, hogy minden gyermek fejlődése más — van olyan, aki szinte azonnal elkezd néhány szót használni, mások akár hosszabb ideig egyáltalán nem használják az angol nyelvet.

 

Kollégáim és én már többször tapasztaltuk meg amint egy “néma” gyermek hirtelen beszélni kezdett. Ez nem előrejelezhető változás, és újfent nagyon fontos megjegyezni, hogy minden gyermek más és más, és a nyelvi fejlődés minden esetben a gyermek saját tempójában folyik.

 

A gyermek már ebben az időszakban is képes megérteni és követni egyszerű instrukciókat az óvoda mindennapi tevékenységeire vonatkozóan. Például azt, hogy ‘mosd meg a kezed!’ Az angol anyanyelvű pedagógusok a gesztikuláció mesterei — gyakran kísérik instrukcióikat kézmozdulatokkal, hogy a nyelvi tartalmat ilyen módon is megerősítsék.

 

A “néma időszak” után a gyermek elkezd egyszerű szavakat és szócsoportokat használni, melyek később összeállnak egyszerű mondatokká.

 

Fel kell persze ismernünk, hogy ez a program nem feltétlenül megfelelő minden gyermek számára. Amennyiben a gyermeknek anyanyelvén fejlődési nehézségei lennének, nem javasoljuk a programot, mivel további fejlődési nehézségekhez vezethet.

 

Az óvodai évek végére a cél az, hogy a gyermekek követni tudják majd a kétnyelvű iskolai programot. Én személyesen is tanúja lehettem a különbségeknek a Százszorszép Óvodából érkező gyermekek és a nem kétnyelvű óvodákból érkező gyermekek között iskolakezdéskor. A Százszorszép Óvodából érkező gyermekek természetesen sokkal magabiztosabbak az iskolában, mivel már 3-4 éve része az életüknek az angol nyelvi környezet. Tapasztalatom szerint ez az az időszak, amikor a gyermekek igazán elkezdik használni azt a nyelvtudást, amelyet az óvodában megszereztek.

 

 

Dora Kovacs

Oktatási vezető – kisgyermekkor

 

kapcsolat

 

Így működünk a gyakorlatban: